Blog

Διαβάστε τα άρθρα μας και ενημερωθείτε σωστά!

 Η Ορθομοριακή αντιμετώπιση της αϋπνίας!

 Η Ορθομοριακή αντιμετώπιση της αϋπνίας!

 

Ο ποιοτικός και επαρκής ύπνος (7-8 ώρες την ημέρα), βοηθά να νιώθουμε ενεργητικοί και ξεκούραστοι και προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία. Τα καλά νέα είναι ότι η διατροφή είναι το «κλειδί» για την επίλυση την αντιμετώπιση του προβλήματος, καθώς ορισμένες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία από τις τροφές που καταναλώνουμε ή λαμβάνουμε συμπληρωματικά, μπορούν να ωφελήσουν στην γενική υγεία και να βελτιώσουν την ποιότητα του ύπνου.

Πιο συγκεκριμένα, η αϋπνία αποτελεί μια διαταραχή, η οποία χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην έλευση του ύπνου ή/και από διακεκομμένο ύπνο. Ο ύπνος αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για την ευρύτερη υγεία. Η έλλειψη ύπνου έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην υγεία, όσο και στην ψυχολογία. Η χρόνια αϋπνία οδηγεί σε μειωμένα επίπεδα ενέργειας και ασθενές ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών όπως σακχαρώδη διαβήτη, κατάθλιψη και καρδιαγγειακής νόσου.

Τα πιο συχνά αίτια αϋπνίας είναι το άγχος, η υπερένταση, η μεγάλη ηλικία, η κατάθλιψη, ορισμένα φάρμακα και υποκείμενες ασθένειες, η κατανάλωση καφεΐνης, η αλλαγή ώρας καθώς και ο τρόπος ζωής.

Η έλλειψη βιταμινών του συμπλέγματος Β (ιδιαίτερα Β6 και Β12) σχετίζεται με την αϋπνία. Έλλειψη σε αυτό το φάσμα βιταμινών οφείλεται στο έντονο στρες, αλλά και στην κατανάλωση γρήγορων τροφών (junk foods), όπου τα περισσότερα τρόφιμα είναι πολύ επεξεργασμένα και συνοδεύονται από αλκοόλ ή αναψυκτικά.

Η μελατονίνη από την άλλη. που συμβάλλει στη μείωση του χρόνου που απαιτείται για την έλευση του ύπνου, είναι μια ορμόνη που εκκρίνεται από την υπόφυση, το μικρό αδένα που βρίσκεται στο κέντρο του εγκεφάλου και αναφέρεται συχνά ως ρυθμιστής του βιολογικού ρολογιού μας. Όσο πέφτει η νύχτα, κάτι που καταγράφεται μέσω του αμφιβληστροειδούς χιτώνα των ματιών μας, η συγκέντρωση μελατονίνης αυξάνεται προοδευτικά και κορυφώνεται στη διάρκεια του ύπνου, αποτελώντας έτσι ένα δείκτη των εναλλαγών του κύκλου φως-σκοτάδι για το νευρικό μας σύστημα. Αντίθετα, ο ρυθμός έκκρισής της στη διάρκεια της ημέρας είναι πολύ μικρός και σταθερός, ενώ μια ξαφνική έκθεση στο φως φαίνεται ότι αναστέλλει την παραγωγή της. Οι σταθερές ώρες ύπνου, η ισορροπημένη Ορθομοριακή διατροφή με ένα ελαφρύ βραδινό γεύμα συν τα απαιτούμενα συμπληρώματα, το σχετικά σκοτεινό δωμάτιο ύπνου, η αποφυγή αλκοόλ κ.α., συμβάλλουν στη διατήρηση ενός σωστού κύκλου έκκρισης της μελατονίνης, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε φυσιολογικό κύκλο ύπνου.

Τέλος, η σεροτονίνη είναι μεν ένας νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου, αλλά, η αλήθεια είναι πως το μεγαλύτερο ποσοστό αυτής παράγεται στο πεπτικό σύστημα. Η σεροτονίνη, λοιπόν, από έλλειψη της οποίας πάσχει πολύ μεγάλο ποσοστό του σύγχρονου δυτικού κόσμου, επηρεάζει άμεσα τη διάθεση, τον ύπνο κ.α.

Η παραγωγή της αυξάνεται με την έκθεση του ατόμου στην ηλιακή ακτινοβολία, ενώ τα πεδία στα οποία δραστηριοποιείται της έχουν δώσει το παρατσούκλι της «χαρούμενης ορμόνης».

Η δε παραγωγή της, σχετίζεται άμεσα με τα επίπεδα των βιταμινών Β6, Β12 και του αμινοξέος τρυπτοφάνη στον οργανισμό, οπότε η χαμηλή πρόσληψη αυτών των στοιχείων ρίχνει αυτομάτως και τα επίπεδά της με τα αντίστοιχα πάντα αποτελέσματα.

Η Ορθομοριακή Διατροφή λοιπόν παίζει καίριο ρόλο στα χαμηλά ή υψηλά επίπεδα της μελατονίνης και της σεροτονίνης, ενώ άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν αυτά τα επίπεδα είναι οι διαταραχές στο πεπτικό σύστημα, το άγχος και τα υψηλά επίπεδα της κορτιζόλης που σχετίζεται με το στρες.


Προτιμήστε, λοιπόν από πλευράς διατροφής τις ανεπεξέργαστες τροφές (π.χ. δημητριακά ολικής αλέσεως και προϊόντα αυτών) και εμπλουτίστε το διαιτολόγιο σας με μια χούφτα φρέσκα ανάλατα και άψητα αμύγδαλα ή καρύδια καθημερινά.

Η Ορθομοριακή πολύθρεπτική φόρμουλα, Optimum daily Nutrition, ως συμπλήρωμα, είναι ενδεδειγμένη για τη συμπλήρωση των όποιων διατροφικών κενών ή ελλείψεων.

Θεόδωρος Γιάνναρος
Μοριακός βιολόγος – Γενετιστής
Πρώην Διοικητής Νοσοκομείου ΕΛΠΙΣ

 



Αυτό το άρθρο δεν έχει κανένα σχόλιο.
Αφήστε μια απάντηση