Οι φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες είναι συστατικά των φυτικών τροφών και αποτελούνται από άνθρακα, υδρογόνο και οξυγόνο. Χωρίζονται στις διαλυτές και στις αδιάλυτες φυτικές ίνες. Οι διαλυτές είναι οι ίνες, που είναι αυτές που διαλύονται στο νερό, υπόκεινται σε ζύμωση με τη βοήθεια της εντερικής χλωρίδας και στη συνέχεια αποτελούν την τροφή της και χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό για την παραγωγή ενέργειας. Η εντερική χλωρίδα ενισχύει την άμυνα του οργανισμού, μάχεται τους παθογόνους οργανισμούς, βοηθά στην κανονικότητα των κενώσεων και στην αποτοξίνωση του εντέρου, στην ισορρόπηση του pH (ισορροπία οξέων-βάσεων) του σώματος και στην απορρόφηση θρεπτικών στοιχείων στο έντερο, διατηρώντας έτσι την υγεία όλου του γαστρεντερικού συστήματος.

Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες δεν μεταβολίζονται και δεν υπόκεινται σε επεξεργασία από τη χλωρίδα του εντέρου, είναι όμως πολύ χρήσιμες για την καλή λειτουργία του. Απορροφούν το νερό, πολλές φορές σε πολλαπλάσιο όγκο από τον δικό τους (μέχρι και 20 φορές ή και περισσότερο) και έτσι βοηθούν στον καθαρισμό του εντέρου από βλέννες, παθογόνους οργανισμούς και τοξίνες. Βοηθούν επίσης στην κανονικότητα των κενώσεων και προωθούν την κινητικότητα του εντέρου.

Πηγές διαλυτών φυτικών ινών είναι τα όσπρια (φακές, ρεβίθια, φασόλια), η βρώμη, η σίκαλη, το κριθάρι, τα φρούτα (δαμάσκηνα, βερίκοκα, πορτοκάλια, μήλα κλπ.), τα λαχανικά (μπρόκολο, καρότα, αγκινάρα, πατάτες, γλυκοπατάτες, ντομάτες, μαρούλια, κρεμμύδια, κλπ.). Πηγές αδιάλυτων φυτικών ινών είναι τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα πίτουρα, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι.

Οι φυτικές ίνες συνυπάρχουν και με πολλά άλλα ωφέλιμα συστατικά, όπως οι λιγνάνες και οι σαπωνίνες που ισορροπούν το ορμονικό σύστημα, οι β-γλυκάνες και η ινουλίνη που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και έχουν αντιπαθογόνο δράση και πολλά αντιοξειδωτικά στοιχεία, όπως τα ανθοκυανίδια, ρεβεστραρόλες, β-καροτένιο, φλαβόνες, ισοφλαβόνες, τανίνες κ.λ.π. Συνυπάρχουν και με πολλές φυτικές πρωτεΐνες, οι οποίες εκτός του ότι πέπτονται και αφομοιώνονται πιο εύκολα από τις ζωικές (γιατί είναι στην πρωτογενή τους μορφή και όχι αλλοιωμένες και μεταβολισμένες από το ζώο) επιβραδύνουν επίσης τη διάσπαση και απελευθέρωση των πολυσακχαριτών στο αίμα, ισορροπώντας έτσι ακόμη περισσότερο τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Συμπέρασμα: Οι φυτικές ίνες και όλες οι πολύτιμες θρεπτικές ουσίες που περιέχονται σε μια χορτοφαγική διατροφή είναι ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη του ότι η χορτοφαγία είναι απείρως πιο υγιεινή από τις τροφές ζωικής προέλευσης και τα επεξεργασμένα τρόφιμα γενικά. Όλες αυτές οι τροφές όχι μόνο δεν έχουν φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά και τα πολύτιμα φυτοθρεπτικά στοιχεία, αλλά όλα τα συστατικά τους είναι αλλοιωμένα και παραμορφωμένα. Προκαλούν δυσλειτουργία του εντέρου και γαστρεντερικά προβλήματα, τοξινώνουν τα κύτταρα και φθείρουν τον οργανισμό. Επίσης, συχνά περιέχουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένης ζάχαρης (συνήθως ως γευστικό και συντηρητικό στις βιομηχανοποιημένες τροφές ζωικής προέλευσης) και επομένως δεν παρέχουν ισορροπημένη ενέργεια στον οργανισμό. Αντίθετα, οι σύνθετοι υδατάνθρακες των φυτικών τροφών, όχι μόνο παρέχουν ισορροπημένη ενέργεια στα κύτταρα, αλλά τα τρέφουν και τα αποτοξινώνουν.

Οι φυτικές ίνες, όπως έχουν δείξει πολλές πρόσφατες έρευνες, βοηθούν επίσης σημαντικά στην ισορρόπηση της χοληστερόλης, και προστατεύουν το καρδιοαγγειακό σύστημα.

Γιώργος Μηνούδης

Κλινικός ορθομοριακός διατροφολόγος

Share this post