Η σημασία της ενυδάτωσης

Η σημασία της ενυδάτωσης

Η κατάλληλη ενυδάτωση του οργανισμού είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να είμαστε υγιείς. Το νερό είναι απαραίτητο για την ίδια τη ζωή, για πολλές ζωτικές χημικές αντιδράσεις του σώματος και για να γίνονται σωστά οι λειτουργίες του.

Αποτελεί το κύριο τμήμα των περισσότερων κυττάρων του σώματος (εκτός από τα λιπώδη κύτταρα), λιπαίνει τον εγκέφαλο και τις αρθρώσεις. Επίσης, μεταφέρει τις θρεπτικές ουσίες στα κύτταρα και απομακρύνει τα απόβλητα από αυτά. Βοηθά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος μεταδίδοντας τη θερμότητα των ενεργών ιστών στο δέρμα και μειώνοντας της θερμοκρασία του σώματος μέσω του ιδρώτα.

Το νερό είναι το κύριο συστατικό του ανθρώπινου σώματος: αποτελεί περίπου 60% του σωματικού βάρους σε ενήλικες άνδρες και είναι ελαφρώς χαμηλότερο, περίπου 50-55% , στις γυναίκες λόγω της μεγαλύτερης αναλογίας τους σε σωματικό λίπος. Οι μύες και ο εγκέφαλος αποτελούνται από περίπου 75% νερό, το αίμα και τα νεφρά από περίπου 81%, το ήπαρ από περίπου 71%, τα οστά από περίπου 22% και ο λιπώδης ιστός από περίπου 20%.

Το μεγαλύτερο μέρος του νερού του σώματος βρίσκεται στα κύτταρα. Τα δύο τρίτα περίπου βρίσκονται στον μεσοκυττάριο χώρο και το υπόλοιπο στον εξωκυττάριο χώρο που είναι ο χώρος μεταξύ των κυττάρων (ενδιάμεσος χώρος) και η στο πλάσμα του αίματος.

Η ενυδάτωση του σώματος και η ισορροπία μεταξύ της προσλήψης και της αποβολής νερού καθορίζεται από τον ομοιοστατικό έλεγχο και από μηχανισμούς που τροποποιούν τις απεκκριτικές οδούς και διεγείρουν την πρόσληψη νερού (αίσθηση δίψας).

Το σώμα χρειάζεται νερό για να επιβιώσει και για να λειτουργήσει σωστά. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς πόσιμο νερό παρά μόνο για λίγες ημέρες – ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, τα επίπεδα δραστηριότητάς τους και από άλλους παράγοντες – ενώ χωρίς τροφή μπορεί να ζήσει για εβδομάδες ή και μήνες. Αν και συνήθως η ανάγκη για νερό αντιμετωπίζεται μάλλον επιπόλαια, καμία άλλη θρεπτική ουσία είναι δεν είναι τόσο ουσιαστική ή δεν χρειάζεται σε τόσο μεγάλη ποσότητα.

Οφέλη

Η καλή ενυδάτωση είναι απαραίτητη για την υγεία και την ευεξία. Κάθε κύτταρο του ανθρώπινου σώματος απαιτεί νερό. Η ενυδάτωση είναι ουσιαστικής σημασίας για τις πιο βασικές φυσιολογικές λειτουργίες, όπως ρύθμιση της πίεσης του αίματος και τη θερμοκρασία του σώματος, την ενυδάτωση και την πέψη.

Μερικά από τα πιο αξιόλογα οφέλη της ενυδάτωσης είναι τα κάτωθι:

  • Εγκέφαλος

Η επαρκής ενυδάτωση είναι σημαντική για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Όταν είμαστε καλά ενυδατωμένοι, τα κύτταρα του εφοδιάζονται με φρέσκο αίμα, γεμάτο οξυγόνο και ο εγκέφαλος παραμένει σε εγρήγορση. Η ήπια αφυδάτωση, δηλαδή η απώλεια 1 – 2% σωματικού βάρους, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα συγκέντρωσης. Η απώλεια άνω του 2% σωματικού βάρους οφείλεται σε αφυδάτωση και μπορεί να επηρεάσει τις ικανότητες λειτουργίας του εγκεφάλου και να επηρεάσει αρνητικά την λειτουργία της βραχυπρόθεσμης μνήμης.

  • Κύτταρα

Η ενυδάτωση του σώματος είναι σημαντική για τη μεταφορά υδατανθράκων, βιταμινών, μετάλλων και άλλων σημαντικών θρεπτικών ουσιών, καθώς και οξυγόνου στα κύτταρα. Τα κύτταρα στη συνέχεια να παράγουν ενέργεια για να λειτουργήσει το σώμα. Επιπλέον, το νερό διευκολύνει την αποβολή των αποβλήτων, δηλαδή των προϊόντων του μεταβολισμού, επιτρέποντας τη σωστή χημική κυτταρική λειτουργία.

  • Πεπτική οδός

Η ενυδάτωση έχει σημαντικό ρόλο στην πέψη της τροφής και στην απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων από τον πεπτικό σωλήνα. Το νερό απαιτείται για να διαλύσει τα θρεπτικά στοιχεία, έτσι ώστε να μπορούν να περάσουν στην κυκλοφορία του αίματος και να φτάσουν στα κύτταρα. Η ανεπαρκής ενυδάτωση επιβραδύνει τη διαδικασία της πέψης και η χρόνια μικρή ενυδάτωση μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα.

  • Καρδιά

Τα υγρά είναι σημαντικά για την υγιή λειτουργία της καρδιάς και η σωστή ρύθμιση της ισορροπίας νερού είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί η πίεση του αίματος σε υγιή επίπεδα. Η αφυδάτωση μειώνει την καρδιακή λειτουργία, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του καρδιακού ρυθμού και σε μείωση της αρτηριακής πίεσης. Το κυκλοφορικό σύστημα παρέχει συνεχώς οξυγόνο στον εγκέφαλο, στους μυς και σε όλους τους άλλους ιστούς του σώματος.

  • Νεφρά

Η επαρκής πρόσληψη νερού είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί η σωστή λειτουργία των νεφρών, βοηθώντας τα να απομακρύνουν τα απόβλητα και την περίσσεια θρεπτικών στοιχείων, κυρίως μέσω των ούρων. Οι νεφροί ρυθμίζουν τα επίπεδα νερού του σώματος, αυξάνοντας ή μειώνοντας τη ροή των ούρων. Επίσης, οι νεφροί ρυθμίζουν τα επίπεδα του νατρίου και των άλλων ηλεκτρολυτών ώστε να είναι φυσιολογικά. Οι νεφροί ενός καλά ενυδατωμένου υγιούς ατόμου φιλτράρουν περίπου 180 λίτρα νερό κάθε μέρα. Είναι σαφές ότι ένα μέρος της ποσότητας αυτής πρέπει να ληφθεί και πάλι για να αποφευχθεί η υπερβολική απώλεια από το σώμα.

  • Μυς και αρθρώσεις

Το νερό λειτουργεί ως λιπαντικό για τους μυς και τις αρθρώσεις. Λιπαίνει τις αρθρώσεις και βοηθά στο να λειτουργούν σωστά οι μύες. Εκτός από τα οστά, οι μύες και οι αρθρώσεις μας βοηθούν για να σταθούμε όρθιοι, για να καθόμαστε, να μετακινούμαστε και για όλες τις καθημερινές δραστηριότητές μας. Περίπου το 70 έως 75% των μυών αποτελείται από νερό. Η διατήρηση της σωστής ισορροπίας νερού είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη λειτουργία των μυών.

  • Δέρμα

Το δέρμα αποτελεί την άμυνα του οργανισμού προς τους παθογόνους παράγοντες και συμβάλλει στην πρόληψη της ανάπτυξης λοιμώξεων και αλλεργιών. Επίσης, η καλή ενυδάτωση βοηθά στην ενυδάτωση των ιστών του σώματος και στη διατήρηση της ελαστικότητας, της απαλότητας και του χρώματος του δέρματος.

  • Θερμοκρασία

Το νερό παίζει σημαντικό ρόλο ως ρυθμιστής της συνολικής θερμοκρασίας του σώματος, βοηθώντας το να αποβάλλει τη θερμότητα. Εάν το σώμα είναι πολύ ζεστό, το νερό αποβάλλεται μέσω του ιδρώτα και η εξάτμιση του ιδρώτα από το δέρμα μειώνει την θερμότητα του σώματος. Η εφίδρωση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αποφύγει το σώμα την υπερβολική θερμότητα.

Πηγή: http://www.europeanhydrationinstitute.org/the_importance_of_hydration.html?gclid=CLXmtJeOpr8CFUTItAod90kAbw

Share this post